קפה עם גידי – סיכום שנת 2023 ותובנות ל-2024

שינוי לטובה בסקטור הטכנולוגיה צפוי בסוף החציון השני של 2024

הנאסד"ק נמצא שוב ברמת שיא ואילו ישראל נמצאת במלחמה מתמשכת, מה זה אומר על חברות ההיי-טק המקומי? מנכ"ל ומייסד S Cube מקבוצת IBI Capital, חברת הערכות השווי הגדולה ביותר בתחום הטכנולוגיה בישראל, מסכם את השנה החולפת ומסמן יעדים לשנה הבאה

חברת S Cube מבצעת כ-650 הערכות שווי בשנה, כאשר הרוב המכריע של לקוחותיה פועל במגזר הטכנולוגי, בעיקר חברות סטארט-אפ בשלבים שונים. למעשה, החברה מבצעת את מרבית הערכות השווי למגזר הטכנולוגיה בישראל, מה שמעניק פרספקטיבה רחבה על המיקרו-קוסמוס שנקרא ההיי-טק הישראלי. במבט לאחור, על שנת 2023, נראה שסקטור הטכנולוגיה המקומי מפגין עוצמה ולמרות הקשיים מול חלק מהמשקיעים הזרים זוכה להבעת אמון. עם זאת, המשבר העמוק בסקטור הטכנולוגיה העולמי מורגש מאוד בחברות הטכנולוגיה הישראליות, שבנוסף אף נתונות להשפעות השליליות על המשק המקומי באחת השנים הקשות שידעה המדינה. שינוי מגמה ברמה הגלובלית צפוי בסוף שנת 2024, בעוד עתיד הסקטור המקומי תלוי מאוד בהתפתחויות המלחמה.

הנאסד"ק שוב נמצא ברמת שיא, מעל רמתו בסוף שנת 2021, אשר נתפסה בעיני רבים כבועה. האם הפעם המצב שונה? איך אתה רואה את מצב סקטור הטכנולוגיה ברמה הגלובלית?

הנאסד"ק הוא אמנם המדד המוביל של מניות הטכנולוגיה בעולם, אבל התייחסות אליו כאל מדד ייחוס עבור כלל הסקטור איננה נכונה ובמקרה הנוכחי, מראה תמונת מצב הפוכה מהמצב בפועל. בשנה החולפת, בדומה למגמה בשנים האחרונות בסקטור, חברות הענק בהובלת Apple, Microsoft, Alphabet (Google) ו-NVIDIA אשר נהנות מיתרונות עצומים לגודל, ממשיכות להתחזק ביחס לשאר הסקטור. ככל שאנחנו בוחנים את החברות הקטנות יותר בין חברות ה-Micro-Cap ובכללן את מרבית החברות הפרטיות בשוק האמריקאי, לא רק שנעלמים כלל סממני הבועה, אלא אף ניתן לראות בשנה החולפת ירידות חדות של עשרות אחוזים בשווי החברות.

כרגע, למרות שחלק מהחברות המובילות שומרות על הערכות שווי דומות לאלו שקיבלו מהמשקיעים בסוף 2021, מדובר בתופעה נקודתית ולא מייצגת. אם מנטרלים את החברות הללו, אנחנו נותרים עם סקטור שנמצא בשנה החולפת במשבר עמוק. צריך לזכור שהריבית בארה"ב שהייתה אפסית בסוף 2021 עלתה באופן מהותי מאז, עם עלייה נוספת של 1% בשנה החולפת לרמה של 5.25%-5.5%. בהתאמה, כיום ניתן לקבל תשואה נאה על פיקדונות ברמת סיכון נמוכה מאוד וזה משפיע מהותית על השקעות בכלל הסקטורים, כמו גם בסקטור הטכנולוגיה.

בישראל, אירועי ה-7 אוקטובר והמלחמה שעדיין לא ברור מתי תיגמר, הגיעו לאחר חודשים קשים שעבר סקטור הטכנולוגיה בשל סוגיית הרפורמה המשפטית. עד כמה האירועים האלו השפיעו על פעילות החברות?

ביצועי חברות הטכנולוגיה בישראל כיום דומים מאוד לביצועי חברות הטכנולוגיה בארה"ב. מדובר כביכול במגמה הגיונית ומתבקשת, אולם צריך לזכור שבזמן הגאות, עליות השווי בישראל היו מתונות יותר וכן שבעבר, השפעת משברים על ביצועי סקטור הטכנולוגיה בישראל הייתה מתונה ביחס לביצועי החברות בארה"ב. הגורם המרכזי לתופעה הזאת הוא חוסר הוודאות שאפיין את השנה החולפת, מה שהחל במאבקים הפוליטיים הפנימיים סביב הרפורמה המשפטית אשר הרתיעו את המשקיעים הזרים ועלה לרמה קיצונית מאז ה-7 באוקטובר, כאשר אנחנו נמצאים במלחמה מתמשכת שלא ברור מתי תסתיים, כמה חזיתות נוספות ייפתחו במסגרתה ומה יהיו תוצאותיה.

מצד אחד, השקל מתחזק, כלומר המשקיעים מאמינים שישראל שולטת בסיטואציה, אבל מצד שני, בנוסף לטראומה הלאומית שעדיין כאן, מדי יום אנחנו מתבשרים בבשורות מרות על אבדות נוספות בקרב כוחותינו ועל פצועים נוספים שחלקם יישארו נכים. כמובן שאין לנו שום ברירה מלבד לקוות ולהאמין שננצח במלחמה, אבל בלי קשר לתוצאותיה, האווירה קודרת מאוד וכמה שאנחנו מנסים להניע את הכלכלה ומודעים לכך שעורף חזק הכרחי בשביל לתמוך בצבא, קשה מאוד להתנהל בשגרה הזאת. חלק משמעותי ממצבת כוח האדם במילואים, ברבים ממשקי הבית אחד או יותר מבני הזוג במילואים, הילדים בבית ובחרדות, טילים ואזעקות ברקע במקרה הטוב, ברור שזה משפיע על התפקוד בעבודה. יש לזה השפעה על כלל האוכלוסייה ויש פגיעה משמעותית בפריון, ואם נוסיף לכל זה עלות עצומה של מיליארדים שמושקעים במלחמה, הרי שהמצב הכלכלי במדינה לא פשוט ובהתאמה, המשבר הנוכחי צפוי להימשך לתוך שנת 2024.

מבחינת גיוסי ההון בסקטור הטכנולוגיה המקומי, איך היזמים התמודדו עם אתגרי השנה החולפת?

ראשית, היו משמעותית פחות סבבי גיוס בשנה החולפת, כאשר ניתן לומר שמלבד חברות חריגות שהצליחו לשמור ואולי אפילו להגדיל במעט את השווי, הרי שסבבי הגיוס בוצעו בשווי נמוך ביחס לשנת 2022. יחד עם זאת, ישנם גם נתונים מעודדים מהחודשים נובמבר ודצמבר, של חברות שבכל זאת מצליחות לגייס כסף ולחתום הסכמים, אז ניתן לראות המשכיות בסקטור הטכנולוגיה. יש בכך הפגנת עוצמה של הסקטור שלדעתי גם היה הסקטור האזרחי הדומיננטי ביותר בבחינת ההתגייסות והתרומה למאמץ הלאומי במסגרת המלחמה. ברמה העסקית, החברות האלו לא אמורות להיפגע מאוד מהמצב הנוכחי כי השוק שלהן הוא ממילא לא ישראל, אולם ברמת גיוסי ההון, אם משקיע צריך לבחור בין חברה ישראלית לחברה זרה אחרת שמפתחת טכנולוגיה דומה, יש יתרון לחברה הזרה לנוכח חוסר הוודאות הגלומה כעת במשק הישראלי בכללותו.

הקושי שנוצר בגיוס כספים ממשקיעים זרים במהלך השנה הוביל יזמים רבים להביע עניין במהלכי היפוך שרוול. עד כמה התהליכים האלו הושלמו בפועל?

השינוי המרכזי שראינו בשנה החולפת היה שהרבה יותר חברות חדשות העדיפו להירשם מלכתחילה כחברות זרות. מעבר לכך, בעיקר בקרב חברות בתחילת דרכן, בוצעו גם היפוכי שרוול (מהלך של הפיכת חברת האם הישראלית לחברה בת של חברה זרה). הרצון והצורך של החברות נבע בעיקר מקושי לגייס כספים כחברה ישראלית, אבל בכל הנוגע להיפוכי שרוול שבוצעו בפועל, מדובר בתופעה יחסית זניחה, שכן עבור חברות ותיקות מדובר בתהליך מורכב עם מחיר כלכלי גבוה מאוד.

בסביבה הנוכחית, ניתן לראות יותר מנגנוני השקעה והתניות שונות שמיטיבות את מצב המשקיעים מבלי להוריד את ה-Pre Money Valuation. מה עמדתך לגבי מנגנוני הימנעות מ-Downround בסגנון זה?

אני לא חושב שתמיד כדאי להימנע מ-Downround. אם חברה גייסה בשווי מאוד גבוה, אז אולי עדיף בזמן משבר לגייס בשווי נמוך יותר ומשם להתחיל שוב לעלות, במקום להיכנס למהלכי לוליינות פיננסית רק בכדי לשמור על המחיר למניה. אם חברה משנה את תנאי מניות הבכורה, כמו למשל להעניק למשקיעים מכפיל של פי שתיים על ההשקעה, אז אמנם המחיר למניה לא יורד על הנייר (כי מבחינה כלכלית הוא כן יורד), אבל בהמשך, החברה נתקעת עם התנאים הבעייתיים הללו גם בסבבים הבאים, לכן, לדעתי, מניפולציות מהסוג הזה הם פתרונות קצרי טווח שעשויים לפגוע בחברה בטווח הארוך.

לאחר עצירה כמעט מוחלטת של עסקאות Secondary ב-2022, האם יש סימנים לשינוי מגמה בשנה החולפת?

ברבעון האחרון של השנה התחלנו לראות שוב עסקאות Secondary בקרב לקוחותינו, ואני חושב שזה סימן לאופטימיות. הרי כאשר משקיע רוכש מניות בסבב השקעה נורמטיבי, מדובר בפועל בהזרמת הון לחברה, והכסף הזה נועד לממן ולקדם את פעילות החברה, כך שההשקעה בעצם מגדילה את סיכויי הצלחת החברה. מנגד, בעסקאות Secondary מדובר על הזרמת כסף ליזמים, עובדים או משקיעים מסבבים קודמים. בכל אופן, הכסף הזה לא מגיע לחברה ואין לכך כמעט השפעה על סיכויי הצלחתה, כלומר מדובר במשקיעים שפשוט מאמינים שכדאי להם לרכוש מניות.

מה צפוי לסקטור הטכנולוגיה העולמי והמקומי בשנת 2024?

שנת 2024 היא שנת בחירות בארה"ב, וההיסטוריה מלמדת שמשקיעים רבים צפויים להקטין את רמת הסיכון בהשקעותיהם עד לאחר הבחירות אשר יתקיימו בתחילת נובמבר. עם זאת, שוק המניות בדרך כלל מתפקד טוב יותר לאחר הבחירות ובראייה היסטורית, השווקים בארה"ב חזרו באופן עקבי לביצועים חזקים לאחר הבחירות ללא קשר לתוצאותיהן. להערכתי, השנה הנוכחית לא תהיה יוצאת מהכלל. המשבר הנוכחי ימשיך ללוות אותנו בשנת 2024 והשינוי לטובה יגיע בסוף החציון השני של השנה. לגבי הסקטור המקומי, השוק שלנו מושפע מאוד מהשוק האמריקאי, אולם העתיד בטווח הנראה לעין תלוי מאוד במשך ובתוצאות המלחמה הנוכחית. בכל אופן, להערכתי, התאוששות סקטור הטכנולוגיה תהיה משמעותית מהירה יותר ביחס להתאוששות המשק הישראלי בכללותו.

האמור במאמר זה מובא למטרות אינפורמטיביות וכלליות בלבד. האמור אינו מהווה "ייעוץ השקעות" ו/או "שיווק השקעות" כהגדרתם בחוק הסדרת העיסוק בייעוץ השקעות, בשיווק השקעות ובניהול תיקי השקעות, תשנ"ה-1995 ו/או תחליף להנ"ל ו/או תחליף לייעוץ משפטי, פיננסי, מיסויי, כלכלי או ייעוץ מקצועי ופרסונאלי כלשהו. חברת S-CUBE ו/או קבוצת אי.בי.אי ו/או מי מחברות הקבוצה לא תהיה אחראית לכל אבדן או נזק אשר יגרמו לצד ג' כלשהו בשל הסתמכות על המידע הנ"ל.